Just nu


13 oktober 2017, av Formsmedjan

Kvalitetssäkring med ARU-certifiering!

Visste du att vår CD/PL Marcus Zerpe är ARU-certifierad? ARU är en symbol för särskild kompetens och kvalitetssäkring inom marknadsföringens juridik och etik. Berghs School of Communication levererar utbildningen och certifieringen är ett krav för att vara medlem i vår branschorganisation Komm!

Information från Komm!

Idag är det viktigare än någonsin att en professionell byrå inom  marknadskommunikation känner till hur man i praktiken använder lagarna och den etik som styr reklam och information. Om du vill vara på den säkra sidan ska du välja en byrå som är medlem i Sveriges Kommunikationsbyråer.

Sedan 2004 kräver förbundet att alla medlemsföretag måste ha minst en person som är auktoriserad reklamutgivare (ARU). Detta krav säkerställer att byrån har kunskaper i den typ av juridik som berör kommunikationsbyråns och kundens verksamhet. Risken för att byrån till exempel föreslår olagliga lösningar minimeras, och annonsören besparas eventuella framtida problem – etiska eller juridiska.

Trots att det är annonsören som är ytterst och primärt ansvarig för att all reklam som publiceras följer lagen, kan det vara en stor fördel att välja en byrå som uppfyller Sveriges Kommunikationsbyråers krav på ARU-utbildning. ARU är en utbildning med fokus på de juridiska områden som kommunikationsbyråerna kan komma i kontakt med. Utbildningen tar bland annat upp marknads- och konsumenträtt, etiska normer, EU-anpassning, marknadsföringslagen, upphovsrätt och annan speciallagstiftning.

Har du frågor eller funderingar eller vill veta mer?

Kontakta Marcus